Κατακράτηση Υγρών στο Σώμα: Αιτίες Και Αντιμετώπιση

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Τι ακριβώς είναι η κατακράτηση υγρών; Ποιες είναι η αιτίες και πώς μπορούμε να την καταπολεμήσουμε; Μπορούν τα βότανα να βοηθήσουν; Συνεχίστε να διαβάζετε!

Ξυπνάτε ένα πρωί και εκτός του ότι αισθάνεστε πρήξιμο, έχετε πάρει και απότομα κιλά. Θα μπορούσαμε με ευκολία να περιγράψουμε την κατάσταση ως τα τρία “Κ”!

Κατακράτηση, κυτταρίτιδα, κατήφεια (που σας πιάνει όταν δεν χωράτε στα ρούχα σας ή έχετε βάλει κιλά). Είναι ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζει πολύς κόσμος και που σίγουρα θέλετε να ξεπεράσετε μια και καλή. (1)

Κατακράτηση υγρών στο σώμα, αιτίες, αντιμετώπιση, βότανα.

Η ξαφνική αύξηση του βάρους ή αίσθηση φουσκώματος, είναι ενδεικτικά της κατάστασης που χαρακτηρίζεται ως κατακράτηση υγρών.

Τι Είναι Η Κατακράτηση Υγρών;

Μεταφράζοντας από το Wikipaidia.com, ο όρος «κατακράτηση νερού» (επίσης γνωστός και ως κατακράτηση υγρών) καταδεικνύει την ασυνήθη συσσώρευση υγρού στο κυκλοφορικό σύστημα ή ανάμεσα στους ιστούς το σώματος.

Το νερό βρίσκεται μέσα, αλλά και έξω από τα κύτταρα του σώματος. Είναι μέρος του αίματος, βοηθώντας στην μεταφορά του και συγκρατώντας το οξυγόνο αλλά και σημαντικά θρεπτικά συστατικά, μέχρι να φτάσουν σε ιστούς όπως οι αδένες, τα οστά και οι μύες.

Το σώμα μας χρησιμοποιεί ένα πολύπλοκο σύστημα ορμονών, αλλά και ουσιών με ορμονική δράση όπως οι προσταγλανδίνες, για να κρατήσει τον όγκο των υγρών του σε σταθερό επίπεδο.

  • Αν πιείτε πολλά υγρά μέσα σε μια ημέρα, δεν θα αλλάξετε το επίπεδο τους στο σώμα σας σε βάθος χρόνου, γιατί τα νεφρά θα διώξουν γρήγορα το επιπλέον νερό με τα ούρα.
  • Αν αντίθετα, δεν παρέχετε στο σώμα σας αρκετό νερό, τότε αυτό θα φροντίσει να κρατήσει τα υγρά που χρειάζεται και θα πάτε λιγότερες στην τουαλέτα.

Για να το θέσουμε λίγο πιο απλά, το σώμα σας φροντίζει πάντα να έχει σταθερή ποσότητα νερού στο αίμα σας και ανάλογα με το του παρέχετε πολλά ή λίγα υγρά, φροντίζει να το διώχνει ή να το συγκρατεί.

Κατακράτηση Υγρών: Αιτίες

Η κατακράτηση υγρών ή οίδημα, μπορεί να έχει πολλές αιτίες. Μερικές φορές αυτές είναι ήπιες ασθένειες ή καταστάσεις, αλλά σε κάποιες άλλες περιπτώσεις η κατακράτηση μπορεί να υποδηλώνει σοβαρές ασθένειες.

Δεδομένου ότι η μπορεί να είναι σύμπτωμα σοβαρής ασθένειας, η επίσκεψη σε γιατρό για να βρεθεί η αιτία, είναι απαραίτητη. (2)

Κατακράτηση Υγρών: Αιτίες

Χωρίς να θέλω να σας κουράσω σχετικά με τις βασικές αιτίες που προκαλούν το πρόβλημα, αφού κάτι τέτοιο θα απαιτούσε την δημοσίευση μιας τεράστιας εργασίας, που αμφιβάλλω αν θα είχατε διάθεση να διαβάσετε ολόκληρη (!), σημειώνω ότι κατακράτηση υγρών εμφανίζεται συνήθως:

Αν θέλετε να μάθετε περισσότερα για κάθε περίπτωση, απλά κάντε κλικ πάνω στους συνδέσμους που σας έχω δώσει.

Κάντε Το Τεστ!

Υπάρχει ένας πολύ εύκολος τρόπος για να καταλάβετε αν το σώμα σας κάνει κατακράτηση υγρών. Να θυμόσαστε όμως ότι μια επίσκεψη στον γιατρό που σας παρακολουθεί, μπορεί να σας δώσει περισσότερες πληροφορίες, αλλά και λύση στο πρόβλημα σας.

Δοκιμάστε το!

Ασκήστε μικρή και σταθερή πίεση σε 4 με 5 σημεία στους γλουτούς ή γύρω από τους αστραγάλους σας.

Αν η περιοχή στην οποία ασκήσατε την πίεση παραμένει λευκή πριν επανέλθει το φυσιολογικό χρώμα του δέρματος ή μείνει «βαθούλωμα» για δευτερόλεπτα, έχετε αυξημένες πιθανότητες ο οργανισμός σας να κάνει κατακράτηση υγρών.

Κάντε Το Τεστ!

Μια ακόμη ένδειξη είναι η εικόνα των βλεφάρων σας. Είναι φυσιολογικό να είναι πρησμένα όταν ξυπνάτε το πρωί, ωστόσο, αν το πρήξιμο δεν υποχωρεί, θα πρέπει να συμβουλευτείτε γιατρό. (4)

Μπορεί Η Κατακράτηση Να Σαμποτάρει Την Προσπάθεια Σας Να Χάσετε Βάρος;

Μερικές φορές ο δείκτης της ζυγαριάς δεν μετακινείται προς τα κάτω, ενώ κάνουμε φιλότιμες προσπάθειες δίαιτας. Aλλες φορές μπορεί να παρατηρήσουμε μια ξαφνική αύξηση του βάρους μας ή να νιώθουμε πολύ φουσκωμένοι, ενώ δεν έχουμε φάει υπερβολικά τις προηγούμενες μέρες. (5)

Μου αρέσει να επαναλαμβάνω πολλές φορές, όχι μόνο σε άρθρα μου, αλλά και σε συζητήσεις μου στο Facebook, ότι αυτό που έχει σημασία δεν είναι το νούμερο στην ζυγαριά, αλλά το νούμερο στην μεζούρα!

  • Σημείωση: Η κατακράτηση, ναι μεν επηρεάζει τη ζυγαριά, αλλά δεν δρα ανασταλτικά στη μείωση του σωματικού βάρους, όταν ακολουθείτε μια σωστή και ισορροπημένη διατροφή!

Με λίγα λόγια είναι στο χέρι σας και το πρόβλημά της να λύσετε και τα κιλά που επιθυμείτε να χάσετε. Από την άλλη, αν δεν το αντιμετωπίσετε, τότε ίσως “φανούν” πιο έντονα τα ψωμάκια και η περιφέρεια. (6)

Κατακράτηση Υγρών: Αντιμετώπιση

Βρήκα ένα πολύ ενδιαφέρον βίντεο στο YouTube, στο οποίο η κυρία Παπικινού Σοφία (κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος MSc), εξηγεί με πολύ απλό τρόπο, πώς μπορείτε να αντιμετωπίσετε την κατακράτηση υγρών.

===>  Αν σας αρέσει το άρθρο μου, τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή να κάνετε μια κοινοποίηση στους φίλους σας!

Διατροφή: 3 Βασικά Σημεία Που Πρέπει Να Προσέξετε

Υπάρχει μια αλυσίδα αντιδράσεων στον οργανισμό σας, η οποία παίζει σημαντικό ρόλο στην πρόληψη, αλλά και την αντιμετώπιση της κατακράτησης υγρών μέσω της διατροφής.

Η σχέση νερού – νατρίου – καλίου, είναι μια ισορροπία που καλό θα ήταν να έχετε στο εξής συνέχεια στο μυαλό σας.

#1 – Νερό

Ο μύθος περί της μείωσης κατανάλωσης νερού σε περίπτωση κατακράτησης υγρών, μπορεί να οδηγήσει σε περισσότερη αύξηση της κατακράτησης, καθώς ο οργανισμός είναι ένας μεγάλος αποταμιευτής νερού και γι’ αυτό, αν του παρέχεται λίγο νερό, έχει την τάση να κρατά περισσότερο από αυτό που ήδη έχει, κι έτσι δημιουργείται η κατακράτηση.

Το νερό βρίσκεται στην πρώτη γραμμή αντιμετώπισης των κατακρατήσεων αφού βοηθάει να καθαρίσουν τα νεφρά και να απομακρυνθεί το νάτριο. (7)

Αλάτι#2 – Νάτριο (αλάτι)

Τα αυξημένα επίπεδα του νατρίου στον οργανισμό οφείλονται τις περισσότερες φορές σε προβλήματα όπως για παράδειγμα η διάρροια και η κακή λειτουργία του μηχανισμού δίψας (π.χ. λόγω ηλικίας), μπορεί όμως να οφείλονται και στην αυξημένη πρόσληψη ή κατακράτηση νατρίου, όπως π.χ. μέσω των τροφών που καταναλώνουμε.

Τροφές φυσικά πλούσιες σε νάτριο είναι το γάλα, το σέλινο, ακόμα και το νερό. Ωστόσο, προσοχή πρέπει να δίνεται στις επεξεργασμένες τροφές, οι οποίες έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε αυτό, εξαιτίας της χρήσης του αλατιού ως συντηρητικού. (8)

#3 – Κάλιο

Καταναλώνετε τροφές πλούσιες σε κάλιο προκειμένου να εξασφαλιστεί η καλή ισορροπία καλίου-νατρίου. Το νάτριο είναι το συστατικό που ευθύνεται για τις κατακρατήσεις υγρών στον οργανισμό, ενώ το κάλιο βοηθάει στην απομάκρυνση του νατρίου.

Τροφές πλούσιες σε κάλιο είναι η πατάτα, το ρύζι, το πορτοκάλι, η μπανάνα, το πεπόνι, το καρπούζι, τα σύκα, τα δαμάσκηνα, η ντομάτα και τα όσπρια. (9)

Κοπέλα τρώει μπανάνα

4 Διατροφικές Αλλαγές Που Σίγουρα Θα Σας Βοηθήσουν:

  • Προτιμήστε τρόφιμα πλούσια σε αμυλούχους υδατάνθρακες και φυτικές ίνες, όπως προϊόντα βρώμης, κριθαριού, σίκαλης και σταριού, ρύζι αναποφλοίωτο, φασόλια, φάβα, φακές και ρεβίθια.
  • Προτιμήστε φρούτα αντί κάποιου γλυκού ή, εναλλακτικά, επιδόρπια που έχουν γλυκιά γεύση, αλλά δεν περιέχουν ζάχαρη.
  • Καταναλώστε βρώμη για πρωινό. Το πλιγούρι βρώμης είναι ιδανική τροφή για πρωινό. Περιέχει μια φυσική ένωση που ονομάζεται διοξείδιο του πυριτίου που εκτελεί καθήκοντα διουρητικού για το ανθρώπινο σώμα.
  • Αντικαταστήστε την συχνή κατανάλωση κρέατος με το ψάρι το οποίο έχει τα απαραίτητα λιπαρά οξέα, έχει λιγότερα λιπαρά από το κρέας και βοηθά στην καταπολέμηση των κατακρατήσεων. (10)

10 Βότανα Που Καταπολεμούν Την Κατακράτηση

Τα βότανα μπορούν σίγουρα να σας ανακουφίσουν. Το θετικό είναι ότι αποκλείεται να σας βλάψουν, άρα μπορείτε να δοκιμάσετε τα περισσότερα από αυτά, ώστε να βρείτε αυτό που λειτουργεί καλύτερα στον οργανισμό σας.

Το αρνητικό είναι ότι υπάρχουν πολλές επιλογές και θα χρειαστεί να ψάξετε υπομονετικά για το δικό σας θαυματουργό βότανο!

  1. Άνηθος: Πασπαλίστε το πιάτο σας με άνηθο σε αποξηραμένη μορφή ή χρησιμοποιήστε τον φρέσκο σε σάλτσες και σαλάτες.
  2. Βασιλικός: Το ρόφημα του καταπραΰνει από τους σπασμούς της κοιλιάς, τη νεύρωση στομάχου, τις ημικρανίες και ενισχύει τη μνήμη.
  3. Μαϊντανός: Διουρητικός, άριστη πηγή σιδήρου, καλίου και ασβεστίου, βοηθά στην αποβολή των τοξινών και ανακουφίζει από τους πόνους στο στομάχι.
  4. Σχινόπρασο: Τα λεπτά φυλλαράκια του καταναλώνονται φρέσκα σε σαλάτες, κρύες σούπες και σάλτσες.
  5. Λεμονόχορτο: Τα φύλλα του είναι ιδιαιτέρως διουρητικά και καταναλώνονται ψιλοκομμένα σε φρέσκια μορφή ή σε αφέψημα.
  6. Κόλιαντρο: Οι κόκκοι του φημίζονται για την ικανότητα τους να καταπολεμούν το πρήξιμο, ενώ τα φύλλα του είναι διουρητικά και χωνευτικά.
  7. Εστραγκόν: Πλούσιο σε βιταμίνη C, θεωρείται κατάλληλο για περιπτώσεις δυσπεψίας, διατροφικών διαταραχών, τυμπανισμού και επώδυνης περιόδου.
  8. Πράσινη μέντα: Μπορεί να προστεθεί σε σαλάτες, σάλτσες ντο­μάτας, αλλά και να αρωματίσει κομπόστες μήλου.
  9. Βερβένα: Βοηθάει στην πέψη και καταπολεμά τους σπασμούς της κοιλιάς.
  10. Μάραθος: Διουρητικό, απομακρύνει τις τοξίνες από το σώμα, δρα κατά της κυτταρίτιδας. (11)

Μήπως Φταίει Το Άγχος;

Σε εποχές έντονου στρες εκδηλώνονται γαστρεντερικές ενοχλήσεις ή επιδεινώνονται ήδη υπάρχουσες. Eίναι πολύ πιθανό λοιπόν, το φούσκωμα σας να μην οφείλεται σε διατροφικές συνήθειες, αλλά σε έντονο άγχος.

10 Βότανα Που Καταπολεμούν Την Κατακράτηση

Σε αυτή την περίπτωση, η λύση βρίσκεται στη σωστή διαχείριση του άγχους. Σίγουρα, όμως, θα βοηθήσει και ένα απαλό μασάζ στην περιοχή της κοιλιάς με αιθέρια έλαια χαμομηλιού σε συνδυασμό με ένα ρόφημα από πασιφλόρα ή μελισσόχορτο, βότανα γνωστά για την αγχολυτική τους δράση. (12)

Κλείνοντας… Μερικές Σύντομες Σημειώσεις

  • Σε έναν φυσιολογικό οργανισμό, ο οποίος δεν πάσχει από προβλήματα υγείας, όπως καρδιακή ή νεφρική ανεπάρκεια, η κατακράτηση υγρών μπορεί να οφείλεται σε αρκετούς παράγοντες.
  • Μερικοί από αυτούς είναι: προεμμηνορυσιακό σύνδρομο, ορμονικές μεταβολές, κακή κυκλοφορία του αίματος, λήψη φαρμάκων, μειωμένη πρόσληψη νερού και αυξημένη πρόσληψη αλατιού. (13)
  • Τουλάχιστον μία εβδομάδα πριν από την έναρξη της περιόδου, φροντίστε να μειώσετε ακόμη περισσότερο το αλάτι που θα κάνει το πρόβλημα χειρότερο.
  • Μια σημαντική πηγή από την οποία παίρνουμε αλάτι είναι και το ψωμί. Για το λόγο αυτό καταναλώστε το με μέτρο.

Πάντα σημειώνω πως είναι σημαντικό να συμβουλεύεστε τον γιατρό που σας παρακολουθεί. Ο κάθε άνθρωπος είναι ξεχωριστός και σίγουρα η γνώμη του ειδικού μπορεί να σας βοηθήσει να αντιμετωπίσετε καλύτερα την κατάσταση.

Να προσέχετε τον εαυτό σας, να πίνετε πολύ νερό και να χαμογελάτε! Γιώργος

Εικόνες: doctoroz.com, nadyana.com, her.ie,  expelis.com, downtimeforyou.gr, wikipaidia.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

2 thoughts on “Κατακράτηση Υγρών στο Σώμα: Αιτίες Και Αντιμετώπιση

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *